Feed on
Posts
Comments

Det bliver sjældnere og sjældnere jeg skriver på hjemmesiden, da jeg mest fortæller om mit maleliv på Facebooksiden og på Instagram. Som jeg har fortalt før, får jeg på Facebook og Instagram umiddelbar respons i form af kommentarer og likes og har derfor god fornemmelse for, hvor mange der ser, hvad jeg viser. Men når jeg så holder Åbne Atelierdøre og møder nye og gamle kunder, så fortæller de, at de lige har været forbi hjemmesiden for at se, hvad jeg har gang i og hvor jeg udstiller, så jeg kan ikke undvære hjemmesiden.

Som tidligere skrevet har jeg haft en travl sommer. Jeg var på Urban Sketchers Symposium i Amsterdam og havde derefter to udstillinger i DK i august.

Forberedelserne til Amsterdam blev bl.a. at læse, hvilke materialer lærerne på de workshops jeg skulle på, foreslog at man havde med. Så det skulle jeg sørge for. Derudover kunne jeg se, at alle sketcherne på de sociale medier viste deres visitkort og jeg kunne se, at det burde jeg også få lavet.

Igang med at producere visitkort

 

Jeg havde planlagt at tage nattog til Amsterdam, da jeg ville rejse lidt mere klimavenligt. Men der var pludselig ikke plads og jeg tog i stedet natbussen og en 12 timers køretur. Ikke nogen stor oplevelse og med dårlige sæder m.m. Så jeg var glad for at jeg skulle flyve hjem. Mit hotel i Amsterdam lå i bydelen De Pijp som jeg holder af og jeg havde  2 kilometer til Zuiderkerk (en nedlagt kirke), hvor symposiet blev holdt. Hotellet var lille og uden aircondition, hvilket viste sig at være en katastrofe, idet en hedebølge skyllede ind over Europa og vi havde 38 grader de fleste dage i Amsterdam.

Mit hotel, nr 4 fra højre

 

Symposiedeltagere gør sig klar til foredrag i Zuiderkerk

Symposiet havde 550 deltagere og en masse, som deltog i gåture om eftermiddagen og som også kunne besøge diverse producenter af kunstartikler, som havde boder og gode tilbud på første sal i kirken.

Da det var smeltende varmt, var min og andres kreativitet noget begrænset, så det blev ikke til så meget sketching udover i de forskellige workshops.

 

Sidste dag skulle der tages gruppefoto – her er en brøkdel af deltagerne

Symposiet var godt planlagt og jeg lærte meget på de forskellige workshops, men jeg synes det var mange mennesker alt i alt og jeg foretrækker kurser med færre deltagere. Derfor regner jeg med i større grad tilmelde mig “Pushing your sketching boundaries” kurser i 2020, for der kommer løbende spændende kurser, hvor man i stor grad skubbes ud af sin komfortzone.

Vel hjemme igen fra Amsterdam skulle jeg igang med Åbne Atelierdøre Guldborgsund (AAG). Plakater og brochurer blev delt rundt i lokalområdet.  Som altid var AAG to hyggelige dage med en jævn strøm af besøgende. Tak til dem, som kom forbi.

Plakater og brochurer til Åbne Atelierdøre

Ugen efter AAG deltog jeg i “3 festdage for maleriet” på Frederiksberg i København. Jeg havde malet seks malerier, som blev udstillet. Alle malerier på udstillingen har samme format, 20 x 20 cm, så det giver et meget sjovt udtryk.

Her i efteråret skal jeg på to kurser. I starten af november skal jeg til Italien på en to dages workshop om at male vand, refleksioner og bølger. Og i starten af december skal jeg sammen med min niece Sophie på akrylmalingskursus hos Robert McLean i Frederiksværk. Begge dele glæder jeg mig meget til. Derudover følger jeg et online kursus “Sketching now on location” med en masse hjemmeopgaver og øvelser, så jeg har rigeligt at bruge tiden på.

 

På vej til Amsterdam

Så er det lige før, at jeg sætter mig på natbussen og kører til Amsterdam og Urban Sketchers Symposium, hvor jeg i tre dage skal på workshops og en enkelt demonstration. Derudover skal jeg møde folk som jeg var på kursus med i Barcelona sidste år og også møde andre fra Urban Sketchers Copenhagen. Jeg er utrolig spændt på dette og har forberedt med en hel del, så jeg ikke har for meget med. Det meste af forberedelserne er dog vist på Facebook eller Instagram, så der må man hoppe over, hvis man vil se mere om dette. Jeg skal undervises i skyer og vand, bygninger, træer og andet grønt og om at fortælle historier gennem tegning og skitser.

Når jeg kommer hjem, skal jeg forberede de sidste ting før Åbne Atelierdøre Guldborgsund anden weekend i august og weekenden efter er der Tre dage for maleriet på Frederiksberg, hvor jeg også udstiller, så det er en travl sommer.

Efter en veloverstået udstilling på Glostrup Hospital, er der nu ro på udstillingsfronten indtil august, hvor jeg dels skal deltage i ‘3 dage for maleriet’på Frederiksberg i København, dels er jeg tilmeldt Åbne Atelierdøre Guldborgsund.

For tiden underviser jeg lidt i atelieret i Valby Kulturhus. Temaet har været skyer og også lidt om komplementærfarver og hvordan man skaber dybde.

Næste weekend skal jeg gennemføre noget lidt mere struktureret undervisning og det glæder mig til.

Påsken var meget kold og blæsende og jeg fik ikke malet så meget. Men heldigvis kom varmen til sidst og vi sejlede en tur fra Sydhavnen til Christianshavn. Her havde jeg sketchegrejet med og fik lavet en skitse, mens far og datter hoppede i land og hentede frokost.

Det er nyttigt at teste materialer og farver, eftersom jeg så småt forbereder mig til årets Urban Sketcher symposium i Amsterdam. Her er det vigtigt, at jeg finder den rette balance mellem at have de rigtige farver med i paletten uden at slæbe unødigt på materialer.

Godt igang med 2019

Jeg må indrømme at jeg er bedre til at passe mine facebookside “Malerier fra nord til syd” og Instagramkonto “Artefagt”. Det er mere uformelt og der er hurtig respons fra dem, der læser mine beskeder. Her på siden ved jeg, at folk læser med, men der er sjældent nogen, der skriver til mig eller bare kommenterer, hvad jeg skriver om. Når jeg møder nye og gamle kunder til udstillinger, fortæller mange, at de har set mine opslag på hjemmesiden, så jeg ved, at det ikke er forgæves, at jeg laver opslag, men jeg savner den umiddelbare respons som Facebook og Instagram giver.

Jeg er midtvejs i min udstilling på Glostrup Hospital, hvor jeg udstiller 24 malerier, både abstrakte og figurative og både akvareller og akrylmalerier. Udstillingen varer til 29. marts.


Jeg er blevet spurgt, om jeg fremover kun maler akvarel og til det må jeg svare nej. Jeg holder fortsat meget af at male i akryl og olie, men i en travl hverdag er det bare så nemt med akvarelmaleri, idet det ikke kræver så meget forberedelse. Mit seneste akrylmaleri er et velkendt motiv fra Corselitze med anemoner i forårsskoven. Jeg har malet en del motiver fra Corselitze og alle er solgt, så jeg mangler fortsat at have mit eget maleri af den dejlige forårsstemning, når bøgen springer ud og anemonerne laver hvidt tæppe i skovbunden.

Udover at male akrylmalerier har jeg været med Urban Sketchers Copenhagen på Statens Museum for Kunst med skitseblok og akvarelfarver. Det er også blevet til lidt andre skitser rundt omkring i København. Og sidst, men ikke mindst har jeg fået tilmeldt mig årets store Urban Sketcher Symposium, som holdes i juli i Amsterdam. Jeg er tilmeldt tre workshops med de instruktører, jeg havde som første valg, hvilket jeg er glad for. Generelt er der rift om pladserne og symposiet bliver udsolgt på ca. 15 minutter.

I denne uge kom kunstkalenderen for 2019 fra trykkeriet. Hvert år åbner jeg med spænding kassen med kalenderne for at se, hvorledes de er endt med at se ud.

Som altid afspejler kalenderen årstidernes skiften og denne gang er flere af mine akvarelmalerier kommet i kalenderen. Dermed har kalenderen et mere abstrakt præg end ellers, hvilket nogle bedre kan lide, mens andre måske mere er til de mere naturalistiske malerier. Døm selv. Der er motiver både fra Falster og Norge med både flammende efterårsfarver, spæde grønne forårsfarver  samt tågede vinterlandskaber. Kort sagt noget for enhver smag og som kan mindre os om naturens stemninger året rundt.

 

Januar- marts

 

April – juni

 

Juli-september

 

Oktober – december

Hvis du skal have en kalender under juletræet eller som mandelgave, så send mig en mail  på sissefagt2500@gmail.com eller en sms på tlf 22977320. De af jer, som allerede har skrevet til mig via Facebook, har jeg styr på.

 

Rigtig glædelig jul og godt nytår til alle

 

Mange hilsener

Sisse

 

 

Så har jeg hængt malerier op i Gentofte Kino i København. Udstillingen kan ses i biografens hyggelige cafe hver dag i biografens åbningstid. Udstillingen varer til 5. november og jeg viser både akrylmalerier og akvarelmalerier. Generelt er det de mindre malerier jeg har udstillet. Udover denne udstilling har jeg en mindre udstilling på Marielyst i restaurant Bergs Corner.

Her er lidt indtryk fra udstillingen i Gentofte Kino:

 


Jeg har været i Kroatien i 10 dage i september samt været i Rotterdam og Amsterdam. Hvor Kroatien inspirerede til skitser af både bjerglandskaber, havet og kroatiske byer (se nærmere på Instagram om dette), var turen til Rotterdam præget af en arbejdsmæssig konference. Men heldigvis fik jeg i begge hollandske byer mulighed for at besøge spændende og velassorterede kunstartikelbutikker og set diverse gallerier.  Så jeg har fået masser af inspiration – nu skal det bare omsættes på lærred eller papir.

Spændende udstilling med hollandske llandskabsmalere

August måned er altid præget af Åbne Atelierdøre Guldborgsund, som er en rigtig dejlig begivenhed, hvor både gamle og nye kunder drysser forbi og vi får en hyggelig snak om kunst, landskaber, inspiration, teknik og meget mere. Begivenheden varsler sommerens afslutning, men ovenpå sådan en sommer kan vi ikke klage, når sommeren går på hæld. Det bliver hurtigere mørkt og snart starter mine maletirsdage i Valby Kulturhus. Den køligere temperatur gør det også nemmere at male med akrylfarver, da de ikke tørrer så hurtigt.

Åbne Atelierdøre var velbesøgt og vejret var for det meste rigtig godt. Som noget nyt havde jeg akvareller i form af små kort og laminerede bogmærker, hvilket var populært. Her er lidt indtryk fra dagene.

 

Næste gang jeg skal udstille er i København. Nærmere bestemt i Gentofte Bio. Jeg udstiller det meste af oktober måned i biografens cafeområde. Mere herom senere. Desuden har jeg en lille udstilling de næste to måneder i Marielyst, idet jeg udstiller i den nyåbnede restaurant Bergs Corner på Lupintorvet.

Udover Åbne Atelierdøre har jeg i august været med Urban Sketchers Copenhagen på en lærerig eftermiddag. Vi afprøvede den såkaldte Notan teknik, som handler om at omsætte et motiv til kun sort-hvid. Svært, men meget nyttigt. Jeg er vild med at være sammen med sketcherne – de er ligeså generøse og hyggelige som dem, jeg mødte i Barcelona.

Her underviser Christine os i teknikken

Min skitse af H.C..Ørstedsværket

En del af gruppens værker beundres og kommenteres

Weekenden efter var der spændende workshop med Urbans Sketchers Oslo, men jeg var i stedet i Oslo til konfirmation. Her fik jeg mulighed for med vores ældste datter at gå en herlig tur, hvor vi kom igennem meget kunstneriske og småhemmelige steder af byen. Ved et gammel brænderi var der søndagsmarked med kunsthåndværkere, tøjsælgere m.m. Og til min store glæde opdagede jeg KEM – kunstnernes egne materialer – en dejlig kunstartikelbutik. Desværre var den ikke åben om søndagen, men nu ved jeg den findes og næste gang vejen går forbi Oslo, vil jeg besøge den.

Det spændende marked i Oslo

Nærmest jungleagtigt i Oslo

Efteråret bliver præget af en del rejseaktivitet, men jeg vil som minimum skrive lidt, når min udstilling i Gentofte nærmer sig.

 

Der er et par landskabsmalere, der inspirerer mig. De er primært amerikanske og bor i områder med storslået natur.

Tim Gagnon kommer fra nordlige Maine, USA og bor i et område med store skove og lange øde landeveje. Han maler den barske natur og er fantastisk til skylandskaber.

Så har vi en anden Tim, nemlig Tim Packer fra Canada. Han maler koloristiske motiver fra de store skove og vandområder, der er omkring ham.

En tredje maler, der inspirerer mig, er Stephen Quiller, som bor i Colorado og har bjergområder lige uden for sit atelier. Han er også meget farverig i sin fortolkning af naturen.

Nu kan man sige meget om København, men storslået natur er måske ikke det første udtryk, jeg ville bruge. Derfor kan jeg jo godt blive lidt misundelig på de malere, som inspirerer mig og tænke ”øv, de har så spændende motiver at male, men jeg bor hverken i Canada, Maine eller Colorado og jeg vil ikke male motiver fra steder, jeg ikke har været”! Og her er det så det privilegerede kommer ind … for jeg har jo mange af de samme motiver at male fra Norge og Kroatien. For sommerferien i år er holdt i Norge og siden vi havde bilferie har vi været i syd, og på tværs fra vest til øst. Vi har været i skærgård, på fjeldet og ved fjorde og i dybe dale. Vi har ikke været på bilferie i Norge i et par år, og jeg kan mærke, at fordi jeg maler mere nu end for år tilbage, observerer jeg naturen meget mere nu. Jeg lægger mærke til farvenuancer, rytmen i landskabet, kontraster mellem lyst og mørkt og mellem klare og afdæmpede farver. Jeg føler, at jeg har et ekstra sansegear og det gør dels naturoplevelsen meget mere intens, dels inspirerer det til at male det, jeg ser. Her er lidt indtryk fra turen.

Undervejs på ferien har jeg haft skitsebog med og noterer mig detaljer og ideer til motiver. Jeg har akvarelfarver med og kan lave hurtige skitser og farvestudier. Det er ikke blevet til så meget maleri, som jeg gerne ville, men ferien er jo primært for at besøge venner og så er det svært at melde, at i dag vil jeg male og ikke være social. Da jeg er A-menneske, står jeg dog tidligere op end de fleste og derfor har jeg ofte en time eller to for mig selv om morgenen og den bruges i det kreative hjørne.

Jeg er derfor ved at planlægge efterårets malerier og praktiske ting ved udstillinger m.m. Lige for døren er Åbne Atelierdøre Guldborgsund, som løber af stablen 11-12. august. Jeg udstiller vanen tro i vores sommerhus og det er to hyggelige dage, hvor besøgende kommer i en jævn strøm og vi får en hyggelig snak om mine malerier og hvad der inspirerer mig.

Sidder på vores altan i Kroatien og skuer over havet. Et smukt syn, som giver ro i sjælen og dermed tid til refleksion. Mine skitsebøger og diverse farvepaletter er med mig og det er blevet til lidt skitser, når tiden tillader det. Denne blog handler meget om farver og vil være temmelig nørdet, så nu er læseren advaret.

Skitser og farver
Siden jeg var på kursus i Barcelona, har jeg skitset en del. Jeg lærte på kurset at akvarelfarver til skitser godt må være bløde, så man hurtigt får masser af farve på penslen. Derfor er mine russiske Skt. Petersburg meget gode, idet de er blandet med honning og derved blødere end andre farver. Jeg har ikke brudt mig om farverne, fordi farverne netop leverer meget farve til penslen og derfor bruges hurtigt. Til mere langsommelige akvarelarbejder er mine andre typer af farver fint, men hurtige skitser i “marken” kræver honning! Jeg har derfor suppleret min Skt. Petersburg 24-farvers palet med ekstra farver, idet der rent faktisk er plads til 36 farver.

Her er jeg igang med at finde de farver, der skal være i min store palet

Så nu har jeg fået mig en stor palet med alle mulige nuancer af forskellige farver, som jeg kan bruge, når pladsen tillader det. Derudover er det vigtigt at have de mindre paletter, hvis udstyret ikke må fylde for meget. Jeg har testet en del af den store palet og lavet en stor farvemiks-oversigt. Jeg har ikke krydset alle farver med hinanden, idet det ville give 36 x 36 mulige kombinationer. Så jeg har kun taget 28 x 11 farvemiks!

Paletten indeholder “kun” 34 farver indtil videre

Farveskema med 308 farvemiks

Og det gav god indsigt – for mange nuancer er så tæt på hinanden og derved ved jeg, at jeg sagtens kan nøjes med de 12 farver, jeg primært bruger. Folk undrer sig over, hvorfor jeg bruger så meget tid på at mikse farver, men jeg synes det giver meget lærdom om, hvordan en bestemt nuance fremkommer og derudover er det perfekt at mikse farver, når man ikke er i humør til at lave noget mere konkret. Og jeg synes også farvemiks er pæne at se på, så de glæder mig, mens jeg laver dem!

Her er lidt skitser fra de seneste par uger:

Man laver selvfølgelig en skitse over sine farver i paletten

Lubiner og forår i Sverige

Vores sommerhus

En rejsepalet fra Winsor & Newton, som dog ikke er så god til meget hurtige skitser

Øvelser i at male mennesker m.m.

Udsigt fra altanen i Kroatien

Ved Risika stranden på Krk

Udstilling og kunstmarked
Som nævnt i nyhedsbloggen fra marts har jeg udstillet på Nysted Bibliotek i maj måned og udstiller pt. og indtil august i Greve Erhvervscenter. Derudover har jeg været til Kunst på Tingstedet (det årlige kunstmarked grundlovsdag) i Valby. Jeg udstillede ikke, idet jeg allerede havde rigtig mange mindre malerier (som ville egne sig til udendørs markedsudstilling) hængende i Greve. Så jeg var blot besøgende på kunstmarkedet, men vil se om jeg ikke kan få udstillet der næste år.

Udstillingslokalet på Nysted Bibliotek (undervejs med ophængning)

Vejret var perfekt til en markedsdag i kunstens tegn.

Årets kunstner blev Gabriela Strøm

Undervisning
Sidst, men ikke mindst er jeg igang med at tænke undervisningsmateriale. Der findes så meget nyttig viden om farver, komposition, perspektiv m.m. som alle maleinteresserede burde få glæde af. Men meget er på engelsk og det kan jeg se, er en barriere for mange. Jeg har to undervisningssessioner i støbeskeen i efteråret, så jeg må igang med at strukturere min viden til undervisningsbrug.

Så er jeg kommet hjem fra Barcelona og kursus i Urban Sketching på workshoppen Pushing Your Sketching Boundaries. Og sikke et kursus! 30 kursister fordelt på tre hold og så tre lærere. Veltilrettelagt og afvekslende gennemførelse og meget dygtige lærere. Undervisningen indeholdt både farvelære, hurtig maleri (et panorama på 2 minutter!), måder at finde de rigtige skygger, hvordan man kan skabe dybde og rumlig form m.m. Det er ikke sidste gang jeg er på kursus med Urban Sketchers! Vi blev presset godt ud i hjørnerne med svære bundne opgaver, som vi lærte en masse af. Det hele skal nu fordøjes og lagres og omsættes til nye skitser.

Det var et regnfuldt København jeg forlod

Undervejs i kurset vistes skitsebøgerne frem og man delte teknikker og erfaringer

Første aften efter introduktion gik hele holdet på 30 M/K og tre lærere på cafe/bar og sad ude i den lune aften

Min første skitse i monokrome brune nuancer, dannet af rød og grøn. Jeg brugte den udleverede palette, som kan være i en lille metalæske.

Når en øvelse var færdig, lagde vi alle skitsebøger på fortovet og vi diskuterede resultaterne og de udfordringer, vi havde oplevet

Marion Rivolier underviser og giver os første eftermiddags øvelse

Resultatet af sidste øvelse første dag

 

Older Posts »

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: